Statusrapport
Uddannelse - status 2015-16

Uddannelse - status 2015-16

Delrapport med den seneste udvikling og de vigtigste anbefalinger på området. Delrapporten er en del af ’Menneskerettigheder i Danmark, Status 2015-16’.

Denne delrapport behandler nogle af de menneskeretlige udfordringer på uddannelsesområdet, som Danmark står over for. Udfordringerne er udvalgt af Institut for Menneskerettigheder, fordi de i) har betydning for mange borgeres uddannelsesvalg og kompetencer eller ii) rammer nogle grupper i uddannelsessystemet særligt hårdt. De udvalgte udfordringer er:

 

  • Inklusion
  • Tilgængelighed
  • Undervisning i dansk som andetsprog og modersmålsundervisning
  • Mobning og trivsel i folkeskolen
  • Frafald og trivsel på erhvervsuddannelserne blandt etniske minoritetsdrenge
  • Handlingsplan for undervisning i menneskerettigheder der omfatter blandt andet folkeskolen, læreruddannelse, pædagoguddannelse og politiuddannelse.

 

Delrapporten behandler primært grundskoleområdet og ungdomsuddannelserne, men berører også de videregående uddannelser samt voksen- og efteruddannelser.

Vi tilstræber, at vores pdf’ede publikationer m.m. er egnede til at blive læst af skærmlæser. Skulle du opleve problemer, så kontakt venligst digital redaktør, Stine Juhl Nielsen på stni@humanrights.dk