Medborgerværktøjskassen

Materiale til planlægning af både kortere og længere læringsforløb om medborgerskab i klassen eller i elevrådet.
Materiale til planlægning af både kortere og længere læringsforløb om medborgerskab i klassen eller i elevrådet.

Medborgerværktøjskassen er et planlægnings- og undervisningsmateriale målrettet mellemtrinnet og arbejde med elevråd. Medborgerundervisning handler ikke kun om at give eleverne viden om f.eks. demokrati og menneskerettigheder, men ligeledes med elevernes holdninger og værdier og ikke mindst om at give dem kompetencer og færdigheder til at handle som aktive medborgere.

Målet med materialet er at tilbyder lærerne let tilgængelige og håndgribelige redskaber og aktiviteter til mellemtrinnet, der sjældent er målgruppe for medborgerundervisning samt fleksible materialer, der kan i flere fag, til teammøder, forældremøder, temauger og elevrådsmøder. Materialet er udviklet i samarbejde med Amondo.

Find og bestil hele materialet her: www.schultzboghandel.dk

Materialer

Byg en by

En formidlingsøvelse, hvor eleverne i grupper skal bygge en model af deres idealby. Hver gruppe underlægges forskellige ’styreformer’, fx demokrati eller diktatur.

Elevark: Medborgerhjulet

Et refleksionsværktøj til at inddrage eleverne i demokratiske processer. Kan bruges til at strukturere elevernes ideer til konkrete handlinger med hensyntagen til andres rettigheder og behov.

Plakat: Hvem bestemmer

Plakaten viser formelle indflydelseskanaler på forskellige niveauer i verden og Danmark, så eleverne kan se hvem der laver reglerne og hvem de skal/kan påvirke i demokratiske processer.

Lærerark: Medborgerlæringsforløb

Et planlægningsværktøj til at forberede et forløb om medborgerskab eller elevråd. Værktøjet hjælper med at synliggøre forløbets mål og læring. Planlægningsværktøjet kan anvendes til undervisningsforberedelse generelt.

Lærerark: Medborgerlæringsmiljø

En mødeguide til teamsamarbejde blandt lærer. Værktøjet leder teamet igennem en struktureret diskussion af, hvad medborgerskab er, og hvordan teamet vil udvikle et læringsmiljø, der styrker eleverne som medborgere.

Lærerark: Refleksionsøvelse

En refleksionsøvelse til teamet, der sætter fokus på, om alle elevers evner og kompetencer anerkendes ligeværdigt. Og hvordan elevernes ressourcer i form af sprog, traditioner og talenter inddrages i undervisningen og skolen.