Nyhed

SOSU-uddannelserne forsømmer vigtig rettighedsundervisning

To mennesker holder hinanden i hænderne.
Social- og sundhedselever bliver ikke klædt godt nok på til at beskytte og forsvare borgernes eller deres egne menneskerettigheder, viser ny undersøgelse.

Når nyuddannede social- og sundhedsassistenter møder på job på landets sygehuse, i ældreplejen og i psykiatrien, er de sjældent uddannet til at identificere og håndtere menneskeretlige dilemmaer i deres arbejde. Sådan lyder konklusionen i en ny undersøgelse fra Institut for Menneskerettigheder, der har kortlagt undervisningen i rettigheder på landets social- og sundhedsuddannelser.

”Social- og sundhedsassistenterne varetager centrale omsorgs- og plejefunktioner i Danmark, og de bærer et menneskeretligt ansvar, når de møder borgerne. Det er derfor vigtigt, at de er klædt på til at efterleve og beskytte borgernes rettigheder,” siger Cecilia Decara, chefkonsulent hos Institut for Menneskerettigheder.

Selvom internationale menneskerettigheder er højst relevante for faget, viser undersøgelsen, at de ikke er en obligatorisk del af pensum på social- og sundhedsuddannelserne. Eksempelvis indgår ligebehandling som grundlæggende rettighed ikke i pensum. Det er derfor på flere centrale områder op til den enkelte underviser at inddrage menneskerettigheder som et perspektiv i undervisningen.

Hensynet til borgernes rettigheder skal også tælle med

Social- og sundhedsassistenterne møder i deres daglige arbejde sårbare borgere som fx syge eller ældre og demente mennesker eller personer med handicap, som i særlig grad har brug for beskyttelse.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen består af en gennemgang af de internationale rammer for undervisning i menneskerettigheder samt en kortlægning af menneskerettighedernes tilstedeværelse i den for uddannelsen relevante lov, bekendtgørelse samt lokale uddannelsesplaner. Derudover har vi afholdt fem fokusgruppeinterviews med undervisere fra erhvervsskoler i hele landet, der udbyder erhvervsuddannelsen til social- og sundhedsassistent.

”I kommunerne og på sygehusene er der mange vigtige hensyn i behandlingen af borgere som i dagligdagen bliver opvejet mod hinanden. Her er faktorer som lægelig behandling, sikkerhed og økonomi ofte centrale hensyn. Men det er afgørende, at borgerens grundlæggende rettigheder tælles med i den ligning, og der spiller social- og sundhedsassistenterne er vigtig rolle, for det er i høj grad dem, der møder borgerne,” siger Cecilia Decara.

Nyhedsmedierne bringer jævnligt historier om kritisable forhold i pleje- og omsorgssektoren. Det gælder fx tvangsvask af ældre demente midt om natten og frihedsberøvelse af personer med handicap på bosteder.

”I de situationer er det vigtigt, at social- og sundhedsassistenterne er i stand til at efterleve borgernes rettigheder. Det gælder fx i forhold til magtanvendelse, støttet beslutningstagning og borgernes ret til selvbestemmelse, beskyttelse af privatlivet, ligebehandling og personlig frihed,” siger Cecilia Decara.

Skal også kunne forsvare egne rettigheder

Men social- og sundhedsassistenterne skal ikke kun kunne efterleve og beskytte andres rettigheder. Institut for Menneskerettigheder efterlyser også mere undervisning i social- og sundhedsassistenternes egne rettigheder.

”Social- og sundhedsassistenterne er i løbet af en arbejdsdag i kontakt med

Menneskeretlige udfordringer

Flere af de udfordringer på menneskerettighedsområdet, som Institut for Menneskerettigheder påpeger i sin årlige beretning, er områder, der beskæftiger social- og sundhedsassistenter. Det gælder særligt områder for ældre, syge og personer med handicap.

mange forskellige mennesker og kan selv komme i en sårbar situation. De skal vide, hvornår de skal sige fra, og hvor de har ret til at sætte grænsen. Hvis de eksempelvis selv oplever diskrimination, er det helt afgørende, at de kender de gældende regler på ligebehandlingsområdet,” siger Cecilia Decara.

Hun peger på ytringsfrihed og retten til ikke at blive diskrimineret som nogle af de vigtigste rettigheder, social- og sundhedsassistenterne bør kende til.

Instituttets anbefalinger

Institut for Menneskerettigheder anbefaler:

  • at det faglige udvalg, der koordinerer uddannelsen til social- og sundhedsassistent, PASS, stiller forslag til at indarbejde menneskeretlige normer og principper med relevans for social- og sundhedsassistenters arbejdsområde i bekendtgørelsen for uddannelsen og ligeledes indarbejder mål for undervisning i menneskerettigheder i fremtidige uddannelsesordninger.
  • at uddannelsesansvarlige på social- og sundhedsskolerne tager ansvar for, at relevante menneskeretlige normer og principper specificeres i lokale uddannelsesplaner med udgangspunkt i fagenes indhold og lokale problemstillinger.
  • at PASS og de uddannelsesansvarlige på social- og sundhedsskolerne tager initiativ til at udbygge undervisernes kompetencer i at gennemføre undervisning i menneskerettigheder med fokus på menneskerettighedernes praktiske dimension og relevans for social- og sundhedsassistenten som autoriseret sundhedsperson.
  • at Undervisningsministeriet i samarbejde med PASS og uddannelsesansvarlige på social- og sundhedsskolerne udvikler materialer om menneskerettigheder i en social- og sundhedsfaglig kontekst, som kan anvendes på social- og sundhedsskolerne.
Undersøgelser af professionsuddannelser

Undersøgelsen ”Undervisning i menneskerettigheder på social- og sundhedsassistentuddannelsen” er nummer fire i rækken af undersøgelser af omfang og kvalitet af undervisning i menneskerettigheder for professioner, der i det daglige arbejde varetager centrale dannelses-, omsorgs- og myndighedsoppgaver på vegne af stat, regioner og kommuner. Vi har tidligere undersøgt undervisningen på læreruddannelserne (2013), pædagoguddannelserne (2016) og socialrådgiveruddannelserne (2016).