Om læringsmaterialerne
Institut for Menneskerettigheder har i samarbejde med lektorer fra læreruddannelserne ved Københavns Professionhøjskole, UC SYD og UCSJ udviklet undervisningsmaterialer, der styrker viden om menneskerettigheder i et professionsperspektiv.
Formålet er at styrke de studerendes kompetencer i at undervise i menneskerettigheder ud fra viden om menneskerettighedernes baggrund, samspil med og status i et moderne demokratisk samfund.
Derudover er formålet, at de studerende reflekterer over, hvordan menneskerettighederne kan være med til besvare særlige problemstillinger i det pædagogiske arbejde og i forhold til folkeskolens formålsparagraf.
Hvem kan bruge materialet?
Materialer henvender sig til adjunkter og lektorer på lærer- og pædagoguddannelsen, der underviser i menneskerettigheder, medborgerskab, myndighedsudøvelse, børns rettigheder og lignende temaer.
Hvem er målgruppen for materialet?
Materialet er målrettet studerende på lærer- og pædagoguddannelserne.
Hvad er indholdet?
Materialet er udviklet til blended learning om undervisning i menneskerettigheder, og kombinerer læsning med interaktive quizzer, cases, videoer samt en lang række øvelser, der kan indgå i undervisningen eller gennemføres i studiegrupper.
Der er udviklet seks forløb, der kan bruges individuelt eller samlet. Til hvert forløb er der udarbejdet en underviservejledning, som kort beskriver indholdet. De seks forløb om menneskerettigheder i skolen for lærer- og pædagogstuderende introducerer blandt andet til:
- Menneskerettighedernes historie, principper og værdigrundlag
- Menneskerettighedernes globale og universelle karakter
- Nationale og internationale menneskerettighedssystemer
- Lærerens ansvar og forpligtelser som myndighedsperson
- Børns rettigheder i og uden for skolen
- Pædagogiske og didaktiske overvejelser om undervisning i menneskerettigheder
- Pædagogiske problemstillinger som trivsel, magtanvendelse, underretning, asylbørn, normkritik, sårbare grupper
- Menneskerettigheder og skolefællesskaber - og skolens rolle i forebyggende indsatser.