Om læringsmaterialerne

Skolepædagoger og -lærere skal kunne identificere og håndtere menneskeretslige udfordringer i undervisningen og i praksis i skolerne.

Institut for Menneskerettigheder har i samarbejde med lektorer fra læreruddannelserne ved Københavns Professionhøjskole, UC SYD og UCSJ udviklet undervisningsmaterialer, der styrker viden om menneskerettigheder i et professionsperspektiv.

Formålet er at styrke de studerendes kompetencer i at undervise i menneskerettigheder ud fra viden om menneskerettighedernes baggrund, samspil med og status i et moderne demokratisk samfund.

Derudover er formålet, at de studerende reflekterer over, hvordan menneskerettighederne kan være med til besvare særlige problemstillinger i det pædagogiske arbejde og i forhold til folkeskolens formålsparagraf.

Hvem kan bruge materialet?

Materialer henvender sig til adjunkter og lektorer på lærer- og pædagoguddannelsen, der underviser i menneskerettigheder, medborgerskab, myndighedsudøvelse, børns rettigheder og lignende temaer.

Hvem er målgruppen for materialet?

Materialet er målrettet studerende på lærer- og pædagoguddannelserne.

Hvad er indholdet?

Materialet er udviklet til blended learning om undervisning i menneskerettigheder, og kombinerer læsning med interaktive quizzer, cases, videoer samt en lang række øvelser, der kan indgå i undervisningen eller gennemføres i studiegrupper.

Modul i læreruddannelsen

Materialet er udviklet i sammenhæng med et specialiseringsmodul på læreruddannelsen om undervisning i menneskerettigheder. I samarbejde mellem lektorer ved Københavns Professionshøjskole, UC SYD og UCSJ og Institut for Menneskerettigheder er der udviklet et specialiseringsmodul på 10 ECTS-point.

 

Der er udviklet seks forløb, der kan bruges individuelt eller samlet. Til hvert forløb er der udarbejdet en underviservejledning, som kort beskriver indholdet. De seks forløb om menneskerettigheder i skolen for lærer- og pædagogstuderende introducerer blandt andet til:

  • Menneskerettighedernes historie, principper og værdigrundlag
  • Menneskerettighedernes globale og universelle karakter
  • Nationale og internationale menneskerettighedssystemer
  • Lærerens ansvar og forpligtelser som myndighedsperson
  • Børns rettigheder i og uden for skolen
  • Pædagogiske og didaktiske overvejelser om undervisning i menneskerettigheder
  • Pædagogiske problemstillinger som trivsel, magtanvendelse, underretning, asylbørn, normkritik, sårbare grupper
  • Menneskerettigheder og skolefællesskaber - og skolens rolle i forebyggende indsatser.
Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør