Introduktion til menneskerettigheder

Introduktion til menneskerettigheder
Materialet introducerer til menneskerettighederne og de grundlæggende principper og værdier, de bygger på samt den historiske kontekst, de udspringer af.

Online kursus
Du kan evt. kopiere linket og give det til dine studerende
Underviservejledning

Underviservejledning: Introduktion til menneskerettigheder

I underviservejledningen kan du finde en oversigt over og kort beskrivelse af materialets indhold, herunder øvelser og quizzer samt referencer og ressourcer, der indgår i materialet.

Estimeret tidsforbrug: 1,5 - 2 timer, eksklusiv gruppeøvelser.

Øvelser fra online kurset

Her finder du de øvelser, som er i online kurset. Du kan downloade eller printe øvelserne og anvende dem i undervisningen. Øvelsens nummer henviser til, hvor du kan finde den i kurset.

Du kan se en oversigt over, hvilke øvelser, quizzer og film der er i alle fem online kurser her.

4.7 Menneskerettigheder til diskussion

Format: Refleksions- og diskussionsøvelse.

Indhold: Præsenterer to paradoksale udsagn om menneskerettighederne, som de studerende skal konkretisere med eksempler.

Formål: At eksemplificere og diskutere de indbyggede dilemmaer, der ligger i menneskerettighederne som både universelle og foranderlige.

4.11 Hvilke rettigheder benytter du i din hverdag?

Format: Refleksionsøvelse.

Indhold: Med udgangspunkt i seks fotos skal de studerende overveje, hvilke rettigheder de møder og benytter i hverdagen.

Formål: At overveje og formulere menneskerettighederne relevans i forhold til egen hverdag.

5.4 Andre historiske begivenheder

Format: Undersøgelses- og diskussionsøvelse.

Indhold: De studerende skal undersøge og diskutere, hvilke begivenheder og dokumenter, f.eks. filosofiske, religiøse, politiske og sociale, der har været med til at præge udviklingen af menneskerettighederne.

Formål: At undersøge og udlede, hvilke historiske begivenheder der har betydning for menneskerettighedernes udvikling.

Format: Casebaseret øvelse.

Indhold: Men udgangspunkt i en sag fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol om religiøse symboler i skolen, skal de studerende besvare og diskutere en række spørgsmål om religion, uddannelse, læring og dannelse.

Formål: At overveje og diskutere betydning af og problemstillinger om religionsfrihed i en skolesammenhæng.

Format: Diskussionsøvelse.

Indhold: Med udgangspunkt i ti udsagn, skal de studerende diskutere de synspunkter og problemstillinger, der kan ligge til grund for de forskelligartede holdninger til menneskerettigheder.

Formål: At overveje og argumentere for forskellige perspektiver om menneskerettighederne.