Læreruddannelsen

Billede af studerende der snakker
Her på siden finder du materialer målrettet dig som underviser på læreruddannelsen, og som kan bruges direkte i din undervisning i menneskerettigheder.

Brug desuden menuen til at finde en samling af baggrundsmateriale til din egen forberedelse og information om kurser, der kunne være relevante for dig som underviser på en professionsuddannelse.

Du kan også læse mere om et modul på 10 ECTS-point til læreruddannelsen, som vi har udviklet sammen med en gruppe lektorer, eller du kan gå direkte til vores seks digitale forløb til læreruddannelsen.

Informationsside
En forkortet udgave af FN’s konvention om barnets rettigheder (1989).
Børns rettigheder Konventionerne
Informationsside
Institut for Menneskerettigheder har udviklet 'det pædagogiske kompas' som er en model med fire perspektiver, der viser hvordan menneskerettighederne er relevante som en del af en lærerfaglig- og pædagogisk professionsetik.
Børns rettigheder Forskelsbehandling Menneskerettigheder i praksis Trivsel og læringsmiljø
Video, Øvelse
Diskussions-øvelse, hvor eleverne ser kortfilmen "Dukketesten" og derefter diskuterer emner som identitet og stereotyper.
Børns rettigheder Forskelsbehandling Trivsel og læringsmiljø
Øvelse
Refleksionsøvelse der sætter fokus på forestillinger om identitet og fordomme hos eleverne og tydeliggør, hvordan forskellige personer har forskellige udgangspunkter og muligheder i samfundet.
Forskelsbehandling
Digitalt materiale
Digitalt materiale om menneskerettighederne - de grundlæggende principper og værdier bag.
Konventionerne
Digitalt materiale
Digitalt materiale om en række pædagogiske temaer og problemstillinger relateret til menneskerettigheder.
Børns rettigheder Forskelsbehandling Menneskerettigheder i praksis Trivsel og læringsmiljø
Digitalt materiale
Digitalt materiale om de mekanismer og systemer, der er med til at beskytte, fremme og udvikle menneskerettighederne, både nationalt, regionalt og internationalt.
Børns rettigheder Demokrati Konventionerne
Digitalt materiale
Digitalt materiale om skole, pædagogik og forebyggelse af radikalisering.
Børns rettigheder Forskelsbehandling Menneskerettigheder i praksis Ytringsfrihed
Video
Videoen giver en introduktion til hvordan Institut for Menneskerettigheder arbejder med menneskerettigheder og skolefællesskaber.
Trivsel og læringsmiljø
Digitalt materiale
Digitalt materiale om menneskerettighedernes historie, og inspiration til, hvordan man kan formidle menneskerettighedernes globale og universelle karakter i sin menneskerettighedsundervisning.
Konventionerne
Video
I denne video fortæller skoleforsker Helle Rabøl Hansen om Amir-casen som et eksempel på hvordan skolers tilgang til elever kan være med til at optrappe vrede og ekslusion, mens andre tilgange kan bidrage til inklusion og positiv udvikling, der styrker elevens kompetencer og oplevelse af anerkendelse.
Trivsel og læringsmiljø
Video
I denne video introducerer skoleforsker Helle Rabøl Hansen til skolens rolle i forhold til fællesskaber og behovet for anerkendelse.
Trivsel og læringsmiljø
Video
I denne video introducerer skoleforsker Helle Rabøl Hansen til begrebet "skolevrede" som resultat af eksklusion fra skolefællesskabet. Der drages paralleller fra vreden til potentielle radikaliseringsmønstre.
Trivsel og læringsmiljø
Video
I denne video introducerer seniorforsker Peter Vedel Kessing til hvordan terrorbegrebet har ændret sig både i Danmark og internationalt siden 2001. Han inddrager perspektiver fra FN, samt nationale handleplaner på området og sætter dem i et menneskeretligt perspektiv.
Trivsel og læringsmiljø Ytringsfrihed
Digitalt materiale
Digitalt materiale om de nationale og internationale forpligtelser til at undervise i menneskerettigheder samt pædagogiske og didaktiske overvejelser, når man gennemfører menneskerettighedsundervisning.
Børns rettigheder Konventionerne