Materialesamling – socialrådgiveruddannelsen

Denne materialesamling er udarbejdet i forbindelse med kurset, "Menneskerettigheder som dimension i socialrådgiverprofessionen".

Materialesamlingen introducerer både til menneskerettigheder generelt, og mere specifikt til de temaer, der blev taget op på kursusdagen, og som er relevante for socialrådgiverprofessionen.

Her kan både undervisere og studerende finde materialer og ny viden om menneskerettigheder og deres relevans for socialrådgiverprofessionen.

Relevante udgivelser fra instituttet

  • Institut for Menneskerettigheder udgiver årligt en statusrapport, der giver et indblik i menneskerettighedssituationen i Danmark. Institut for Menneskerettigheders Status 2016-17 indeholder bl.a. kapitler om børn, familieliv, handicap, kønsligestilling og magtanvendelse.
  • I rapporten (2016) har Institut for Menneskerettigheder undersøgt, i hvilket omfang menneskerettigheder, herunder ikke-diskrimination og ligebehandling, er en del af det officielle curriculum og undervisningen på socialrådgiveruddannelsen. Undersøgelsen af det officielle curriculum viser, at ’menneskerettigheder’ ikke er nævnt nogen steder, mens ’rettigheder’ og ’konventioner’ nævnes få gange. Undervisning i menneskerettigheder og de dertilhørende principper er således sparsomt repræsenteret på socialrådgiveruddannelsen.
  • (2017) er en undersøgelse af retssikkerheden i kommunerne med fokus på kommunernes menneskeretlige forpligtelser og borgernes møde med kommunen i sociale sager.
  • Rapporten Hjemløse borgeres rettigheder i kommunerne (2017)undersøger barrierer i kommunale hjemløseindsatser. Menneskeretten forpligter Danmark til at arbejde for at sikre alle en passende bolig, og derfor er hjemløshed i sig selv en menneskeretlig problemstilling. Hjemløshed er dog et komplekst problem, der ofte er forbundet med mange andre sociale problemer ogforudsætter en bredere indsats.Rapportenhar fokus på sociale handleplaner, herberger og samarbejdet mellem flere kommuner.
  • Rapporten Overgreb mod børn – hvor langt rækker beskyttelsen? (2016)fokuserer på, om dansk lovgivning og de officielle retningslinjer både centralt og på kommunalt niveau er formuleret hensigtsmæssigt i forhold til at sikre børn bedst muligt mod alle former for overgreb.
  • (2016). I denne analyse vurderes fordele og udfordringer ved at indføre meget præcise og konkrete standarder, eller rettigheder, til børn, som det er sket med Overgrebspakken. Rapporten belyser menneskerettens principper og krav til staten i forhold til beskyttelse af børn. Disse forpligtelser omfatter også de kommunale forvaltninger. Endvidere beskrives forvaltningernes erfaringer med at gennemføre Overgrebspakken.
  • Rapporten Diskrimination og handicap (2016)gennemgår det juridiske grundlag for et generelt diskriminationsforbud på handicapområdet, samler en række konkrete eksempler på usaglig forskelsbehandling, som i 2016 ikke var retligt beskyttet, og gennemgår de økonomiske omkostninger og gevinster ved indførelsen af et generelt diskriminationsforbud. Vær opmærksom på, at rapporten er fra 2016, og dermed før vi fik Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap. For mere om handicap og diskrimination se instituttets handicapbarometer, der er Institut for Menneskerettigheders løbende status på, hvordan det går med at opfylde rettighederne for personer med handicap. Barometeret dækker over 10 af de vigtigste samfundsområder.
  • Rapporten Ekstrem social kontrol (2017) ser på det forhold, at unge – især kvinder – adfærdsreguleres for at beskytte familiens ære.I rapportenanalyseres, fra en juridisk vinkel, i hvilket omfang barnet eller den unge har ret til et privatliv i forholdet til sine forældre. Dette spørgsmål er ikke direkte blevet behandlet i hverken retspraksis eller den juridiske litteratur, da der primært fokuseres på at beskytte individet mod indgreb og kontrol fra myndighedernes side.
  • Delrapporten Databeskyttelse - status 2015-16 behandler nogle af de udfordringer, som Danmark står over for i forhold til borgeres ret til beskyttelse af deres data og kommunikation. Der er blandt andet fokus på temaer som 'borgeres beskyttelse ved brug af sociale medier' og 'databeskyttelse i den offentlige forvaltning'.

Digitale læringsmaterialer og øvelser

Grundkursus i menneskerettigheder

Instituttet har udviklet dette e-læringsforløb, hvor du bliver introduceret til menneskerettighederne og lærer gennem øvelser og quizzer.

Instituttets digitale læringsmaterialer for professionsuddannelser

Instituttet har udviklet digitalt læringsmateriale målrettet lærer- og pædagogstuderende. Materialet udgøres afflere forløb,hvor hvert forløb indeholder øvelser, videoer, quizzer og cases. Mens nogle af forløbene sætter fokus på eksempelvis undervisning i menneskerettigheder og menneskerettigheder i en pædagogisk praksis, er andre forløb mere bredt introducerende til menneskerettigheder, vi vurderer at disse forløb kan være relevante at inddrage på socialrådgiveruddannelsen.

Menneskerettigheder som pædagogisk kompas

Instituttet har udarbejdet dette pædagogiske kompas, til at afklare, hvad undervisning i menneskerettigheder indebærer:

Øvelsen 'Et skridt frem'

I refleksionsøvelsen,skal de studerendeforestille sig at være en anden person og derigennem forholde sig til ulighed og diskrimination. Eleverne kommer til at reflektere over deres egne forudfattede opfattelser af andre ift. køn og kønsidentitet, seksuel orientering, alder, social baggrund, religion/tro, etnicitet og handicap.

Denne øvelse er en del af materialet It takes all kinds der adresserer mobning og diskrimination og er målrettet ungdomsuddannelser.

Database der kobler FN’s Verdensmål og menneskerettigheder

UPR-SDG Explorer Database kobler, som navnet antyder, FN’s Universal Periodic Reviews (UPR) med FN’s 17 Sustainable Development Goals (SDG). Med andre ord indeholder den data, der viser, hvordan de 17 Verdensmål og 169 delmål og de anbefalinger, som FN’s Menneskerettighedsråd leverer på menneskerettighedsområdet for samtlige FN’s medlemslande, understøtter hinanden.

Film

Her kan du både finde film produceret af instituttet og film produceret af andre organisationer til undervisningsbrug. Der ligger bl.a. film, der introducerer menneskerettigheder, FN’s Verdenserklæring om menneskerettigheder og Børnekonventionen.

Viden om menneskerettigheder og afgørelser fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol - inspiration til undervisning

Instituttets vidensbank

Instituttets vidensbank er en samling af love, udgivelser, konventioner, erklæringer og andet materiale om menneskerettigheder

Instituttets afgørelsesdatabase

I denne databasefindes alle domme og afgørelser afsagt ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol og den tidligere Europæiske Menneskerettighedskommission samt udtalelser fra FN’s traktatkomitéer i sager, hvor Danmark er part:

Der er forskellige muligheder for at indskrænke din søgning, for eksempel ved at markere emner som: 'Børn', 'Etnisk oprindelse', 'Handicap', 'Ytringsfrihed' mm.

Ligebehandlingsnævnet – afgørelser og nyheder

Ligebehandlingsnævnet træffer afgørelse om diskrimination efter en række love, herunder lovene om kønsdiskrimination. En klage behandles på skriftligt grundlag, og sagsbehandlingen er gratis.

Her kan du læse alle nyheder, pressemeddelelser og nyhedsbreve, som er publiceret af Ligebehandlingsnævnet.