Materialesamling - læreruddannelsen

Denne materialesamling er udarbejdet i forbindelse med kurset "Menneskerettigheder som dimension i lærerprofessionen".

Denne materialesamling introducerer både til menneskerettighederne generelt, og mere specifikt til de temaer, der blev taget op på kurset, og som er relevante for lærerprofessionen. Her kan både undervisere og studerende finde materialer og ny viden om menneskerettigheder og deres relevans for lærerprofessionen.

Relevante udgivelser fra instituttet

Instituttet har stået bag en række udgivelser, der har særlig relevans for pædaogprofessionen

  • Institut for Menneskerettigheders Status 2016-17,indeholder bl.a. kapitler om børn, familieliv, handicap, kønsligestilling og magtanvendelse

  • Undersøgelsen Menneskerettigheder på skoleskemaet (2013)afdækker Institut for Menneskerettigheder status for undervisning i menneskerettigheder i folkeskolen og læreruddannelsen.

  • Rapporten Overgreb mod børn – hvor langt rækker beskyttelsen? (2016)fokuserer på, om dansk lovgivning og de officielle retningslinjer både centralt og på kommunalt niveau er formuleret hensigtsmæssigt i forhold til at sikre børn bedst muligt mod alle former for overgreb.

  • Rapporten Ekstrem social kontrol (2017) ser på det forhold, at unge – især kvinder – adfærdsreguleres for at beskytte familiens ære. Vi analyserer fra en juridisk vinkel, i hvilket omfang barnet eller den unge har ret til et privatliv i forholdet til sine forældre. Dette spørgsmål er ikke direkte blevet behandlet i hverken retspraksis eller den juridiske litteratur, da der primært fokuseres på at beskytte individet mod indgreb og kontrol fra myndighedernes side.

  • Delrapporten Databeskyttelse - status 2015-16 behandler nogle af de udfordringer, som Danmark står over for i forhold til borgeres ret til beskyttelse af deres data og kommunikation. Der er blandt andet fokus på temaer som 'borgeres beskyttelse ved brug af sociale medier' og 'databeskyttelse i den offentlige forvaltning'.

Specialiseringsmodulet Undervisning i menneskerettigheder

Isamarbejde med en række lektorer fra professionshøjskolerne Metropol, UC SYD, UCC ogAbsalon har Institut for Menneskerettighederudviklet dette specialiseringsmodul til læreruddannelsen, der skal styrke de studerendes viden om menneskerettigheder og lærerprofessionen.

Vi håber at få modulet udbudt på endnu flere professionshøjskoler, end det allerede har været.Vi står gernetil rådighed i forhold til athjælpe med at få oprettet modulet pådit UC, og du er velkommen til at kontakte os i denne forbindelse.

Digitale læringsmaterialer og øvelser:

Institut for Menneskerettigheders læringsportal:

Læringsportalen henvender sig til lærere og undervisere i grundskolen på ungdomsuddannelser og i læreruddannelsen:

Instituttets digitale læringsmaterialer for professionsuddannelser:

Instituttet har udviklet digitalt læringsmateriale målrettet lærer- og til dels pædagogstuderende. Materialet udgøres afflere forløb,hvor hvert forløb indeholder øvelser, videoer, quizzer og cases. Mens nogle af forløbene er mere bredt introducerende til menneskerettigheder, sætter andre fokus på for eksempel undervisning i menneskerettigheder og menneskerettigheder i en pædagogisk praksis.

De forskellige forløb findes i menuen ude til venstre på siden. De kan også findes markeret med et billede hver, når man scroller ned i bunden af siden.

Undervisningsmateialer for grundskolen:

Her kan du finde undervisningsmateriale for indskoling, mellemtrin og udskoling.

Menneskerettigheder som pædagogisk kompas:

Instituttet har udarbejdet dette pædagogiske kompas, til at afklare, hvad undervisning i menneskerettigheder indebærer:

Dukketesten - dansk udgave:

I kortfilmen "Dukketesten" skal 41 brune, danske børn i alderen fire til otte år vælge den flotteste dukke. Næsten alle vil have den hvide dukke.

Refleksionsøvelsen skal, på baggrund af en kortfilm lavet af Hassan Preisler for Institut for Menneskerettigheder, få eleverne til at overveje identitetsmønstre hos de i filmen medvirkende børn og i fællesskab at drøfte majoritetsmarkører.

Denne øvelse er en del af materiale Demokrati fordi, som opfordrer elevernetil at reflektere over, hvad det egentlig vil sige at være medborger i et demokratisk fællesskab – også i de helt nære relationer. Materialet er målrettet ungdomsuddannelser, men kan anvendes på andre trin.

Øvelsen 'Et skridt frem':

I refleksionsøvelsen,skal eleverne/ de studerendeforestille sig at være en anden person og derigennem forholde sig til ulighed og diskrimination. Eleverne kommer til at reflektere over deres egne forudfattede opfattelser af andre ift. køn og kønsidentitet, seksuel orientering, alder, social baggrund, religion/tro, etnicitet og handicap.

Denne øvelse er en del af materialet It takes all kinds der adresserer mobning og diskrimination og er målrettet ungdomsuddannelser.

Undervisningsplaner med fokus påmenneskerettigheder - lavet af deltagere på kurset Menneskerettigheder som dimension i lærerprofessionen 29-11-2017

De undervisere fra læreruddannelsen, der deltog på kurset udarbejde i forbindelse med kurset nogle undervisningsplaner over et enten tænkt eller afprøvet forløb om menneskerettigheder.

Find deltagernes eksempler på forløb om undervisning imenneskerettigheder her:

Undervisningsmaterialer om menneskerettigheder fra eksterne kilder

Undervisningsportalen Flygtningebørn.dk:

Ny undervisningsportal med historier og materiale om børn på flugt:

Materialer for grundskolen om Human Rights Education:

Her kan du finde materialer om undervisning i menneskerettigheder:

Viden om menneskerettigheder og afgørelser fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol- inspirationtilundervisning:

Instituttets videnssamling:

Instituttets vidensbank er en samling af love, udgivelser, konventioner, erklæringer og andet materiale om menneskerettigheder

Instituttets afgørelsesdatabase:

I denne databasefindes alle domme og afgørelser afsagt ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol og den tidligere Europæiske Menneskerettighedskommission samt udtalelser fra FN’s traktatkomitéer i sager, hvor Danmark er part:

Der er forskellige muligheder for at indskrænke din søgning, for eksempel ved at markere emner som: 'Børn', 'Etnisk oprindelse', 'Handicap', 'Ytringsfrihed' mm.

Materialer fra eksterne kilder:

Børnekonventionen i børnevenlig udgave:

Undervisningsministeriet:

Denne rapport fra udvalget om ligestilling i dagtilbud og uddannelse anbefaler større bevidsthed om køn og ligestilling:

Link til rapporten findes nederst på den side, du kommer ind på (s.1-11 + 30-42 omhandler folkeskolen).

Materialer om privatlivs- og databeskyttelse

På hjemmesiden 'Digitale Unge' kan du få overblik over dansk og international viden og aktiviteter med særlig fokus på børn og unges private og offentlige liv på internettet. Du kan også finde links til relevante undervisningsmaterialer:

Denne guide til unge om menneskerettigheder på internettet er udvikletGuiden er udgivet af Medierådet for Børn og Unge i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk, Institut for Menneskerettigheder, Digital Identitet, Danish Science Factory og Børnerådet:

Digital Dialog er et initiativ fra en række organisationer som arbejder med børn og unge. Digital Dialog er et forsøg på, at det bliver lettere for skoler, at sætte den digitale kultur og trivsel på dagsordenen. Initiativet består blandt andet af værktøjer og inspiration til at involvere ledere, lærere, pædagoger, elever og forældre:

Relevante love om folkeskolen

Folkeskolens Formålsparagraf:

Relevante love om forbud mod kønsdiskrimination og fremme af kønsligestilling:

  • Ligebehandlingsloven – Loven gælder bredt på arbejdsmarkedet, herunder mellem arbejdsgiver og ansatte.

  • Ligestillingsloven - Loven gælder bredt i samfundet, undtagen på arbejdsmarkedet.

Ligebehandlingsnævnet - afgørelser og nyheder

Ligebehandlingsnævnet træffer afgørelse om diskrimination efter en række love, herunder lovene om kønsdiskrimination. En klage behandles på skriftligt grundlag, og sagsbehandlingen er gratis.

Her kan du læse alle nyheder, pressemeddelelser og nyhedsbreve, som er publiceret af Ligebehandlingsnævnet.

Menneskerettigheder og universalitetsproblematikken -tema fra kurset Menneskerettigheder som dimension i lærerprofessionen 29-11-2017

I det følgende findes forsker ved Institut for Menneskerettigheder Stevens L. B. Jensensudvalgtereferencer til emnet menneskerettigheder og universalitetsproblematikken:

En af de førende forskereindenforuniversalitetsproblematikken, Jack Donnelly, skrev tilbage i 2007 denne artikel i Human Rights Quarterly, somgiver et sobert perspektiv på universalitetsproblemstillingen:

Denne artikel af Michael Goodhart, også bragt i Human Rights Quarterly,er en respons på Jack Donellys artikel og rejser nogle kritikpunker af denne:

I sit oplæg fokuserede Steven L. B. Jensen på de glemte stemmer i menneskerettighedernes historie, som den oftest bliver fortalt.
Historikeren Laurent Dubois’ artikel om Haiti sætter linket til de amerikanske og franske revolutioner i meget interessant belysning og giver et bud på, hvorfor den bør regnes med blandt de store revolutioner i perioden:

Denne artikel skrevet af Steven L. B. Jensen til Open Global Rightsbeskriver,hvordan den vestlige verdens bidrag til udviklingen af menneskerettighederer blevet tildelten altoverskyggenderollei fortællingen om menneskerettighedernes historie. I artiklen fremhæves væsentlige begivenheder og aktører fra andre dele af verdeni et forsøg på at skabe en mere korrekt ny fortælingom de universelle menneskerettigheders historie:

FNs Højkommissær for Menneskerettigheder Mr Zeid Ra’ad Al Hussein anvendteSteven L. B. Jensensforskning i en tale, som var et markant forsvar for menneskerettighedernes universalitet:

Talen er læseværdig og kan bruges i undervisningsøjemed – i hvert fald som udgangspunkt for en diskussion.

Islam og menneskerettigheder - kan de sammen? -tema fra kurset Menneskerettigheder som dimension i lærerprofessionen 29-11-2017

I det følgende findes seniorforsker ved Institut for MenneskerettighederMarie Juul Petersensudvalgtereferencer til emnetReligion og menneskerettighederne. Listen erinddelt ifølgende underemner: Religion og menneskerettigheder generelt, Tros- og religionsfrihed, Islam og menneskerettighedernesamt Islam og kvinders rettigheder:

Institut for Menneskerettigheders rådgivning

Ligebehandlingsrådgivningen:

Instituttets ligebehandlingsafdeling har en rådgivning, hvor du kan få råd og bistand, hvis du føler dig udsat for diskrimination på baggrund af dit køn, din race eller din etniske oprindelse.

Vi håber, at du har fundet materialesamlingen brugbar. Hvis du har nogle kommentarer eller forslag til andet, som kunne væreinteressant at inkludere i materialesamlingen, kan du skrive en mail til læringskonsulentEva Lindhardt på evli@humanrights.dk.