Materialesamling - pædagoguddannelsen

Materialesamling - pædagoguddannelsen
Denne materialesamling er udarbejdet i forbindelse med kurset, Menneskerettigheder som dimension i pædagogprofessionen. Den introducerer både til menneskerettigheder generelt, og mere specifikt til de temaer, der blev taget op på kursusdagen, og som er relevante for pædagogprofessionen. Her kan både undervisere og studerende finde materialer og ny viden om menneskerettigheder og deres relevans for pædagogprofessionen.

Menneskerettigheder som dimension i pædagogprofessionen

Relevante udgivelser fra instituttet

Instituttet har stået bag en række udgivelser, der har relevans for pædaogprofessionen:

  • Institut for Menneskerettigheders Status 2016-17,indeholder bl.a. kapitler om børn, familieliv, handicap, kønsligestilling og magtanvendelse.

  • I undersøgelsen

    (2016)afdækker Institut for Menneskerettigheder status for undervisning i menneskerettigheder i pædagoguddannelsen.

  • Rapporten Hjemløse borgeres rettigheder i kommunerne (2017)undersøger barrierer i kommunale hjemløseindsatser. Menneskeretten forpligter Danmark til at arbejde for at sikre alle en passende bolig, og derfor er hjemløshed i sig selv en menneskeretlig problemstilling. Hjemløshed er dog et komplekst problem, der ofte er forbundet med mange andre sociale prolemer ogforudsætter en bredere indsats.Rapportenhar fokus på sociale handleplaner, herberger og samarbejdet mellem flere kommuner.

  • Rapporten Overgreb mod børn – hvor langt rækker beskyttelsen? (2016)fokuserer på, om dansk lovgivning og de officielle retningslinjer både centralt og på kommunalt niveau er formuleret hensigtsmæssigt i forhold til at sikre børn bedst muligt mod alle former for overgreb.

  • Rapporten Diskrimination og handicap (2016)gennemgår det juridiske grundlag for et generelt diskriminationsforbud på handicapområdet, samler en række konkrete eksempler på usaglig forskelsbehandling, som i dag ikke er retligt beskyttet, og gennemgår de økonomiske omkostninger og gevinster ved indførelsen af et gennerelt diskriminationsforbud.

  • Rapporten Ekstrem social kontrol (2017) ser på det forhold, at unge – især kvinder – adfærdsreguleres for at beskytte familiens ære.I rapportenanalyseres, fra en juridisk vinkel, i hvilket omfang barnet eller den unge har ret til et privatliv i forholdet til sine forældre. Dette spørgsmål er ikke direkte blevet behandlet i hverken retspraksis eller den juridiske litteratur, da der primært fokuseres på at beskytte individet mod indgreb og kontrol fra myndighedernes side.

  • Delrapporten Databeskyttelse - status 2015-16 behandler nogle af de udfordringer, som Danmark står over for i forhold til borgeres ret til beskyttelse af deres data og kommunikation. Der er blandt andet fokus på temaer som 'borgeres beskyttelse ved brug af sociale medier' og 'databeskyttelse i den offentlige forvaltning'.

Digitale læringsmaterialer og øvelser

Instituttets digitale læringsmaterialer for professionsuddannelserne:

Instituttet har udviklet digitalt læringsmateriale målrettet lærer- og til dels pædagogstuderende. Materialet udgøres afflere forløb,hvor hvert forløb indeholder øvelser, videoer, quizzer og cases. Mens nogle af forløbene er mere bredt introducerende til menneskerettigheder, sætter andre fokus på for eksempel undervisning i menneskerettigheder og menneskerettigheder i en pædagogisk praksis. Selvom materialet kan virke mest henvendt til lærerstuderende, kan mange elementer også have relevans for pædagogstuderende:

De forskellige forløb findes i menuen ude til venstre på siden. De kan også findes,hvis man scroller ned i bunden af siden -markeret med et billede hver.

Menneskerettigheder som pædagogisk kompas:

Instituttet har udarbejdet dette pædagogiske kompas, til at afklare, hvad undervisning i menneskerettigheder indebærer:

Dukketesten - dansk udgave:

I kortfilmen "Dukketesten" skal 41 brune, danske børn i alderen fire til otte år vælge den flotteste dukke. Næsten alle vil have den hvide dukke.

Refleksionsøvelsen skal, på baggrund af en kortfilm lavet af Hassan Preisler for Institut for Menneskerettigheder, få børnene til at overveje identitetsmønstre hos de i filmen medvirkende børn og i fællesskab drøfte majoritetsmarkører.

Denne øvelse er en del af materialet Demokrati fordi, som opfordrer deltagerne til at reflektere over, hvad det egentlig vil sige at være medborger i et demokratisk fællesskab – også i de helt nære relationer. Materialet er målrettet ungdomsuddannelser, men kan anvendes i andre sammenhænge.

Øvelsen 'Et skridt frem':

I refleksionsøvelsen,skal deltagerne forestille sig at være en anden person og derigennem forholde sig til ulighed og diskrimination.Deltagerne kommer til at reflektere over deres egne forudfattede opfattelser af andre ift. køn og kønsidentitet, seksuel orientering, alder, social baggrund, religion/tro, etnicitet og handicap.

Denne øvelse er en del af materialet It takes all kinds, der adresserer mobning og diskrimination og er målrettet ungdomsuddannelser.

Cases om menneskeretlige dilemmaer i pædagogprofessionen

Disse cases indeholder menneskeretlige dilemmaer i forhold til det pædagogiske arbejde og kan benyttes i menneskerettighedsundervisning:

Viden om menneskerettigheder og afgørelser fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol- inspirationtilundervisning

Instituttets Vidensbank:

Instituttets vidensbank er en samling af love, udgivelser, konventioner, erklæringer og andet materiale om menneskerettigheder:

Instituttets afgørelsesdatabase:

I instituttets afgørelsesdatabasefindes alle domme og afgørelser afsagt ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol og den tidligere Europæiske Menneskerettighedskommission samt udtalelser fra FN’s traktatkomitéer i sager, hvor Danmark er part:

Der er forskellige muligheder for at indskrænke din søgning, for eksempel ved at markere emner som: 'Børn', 'Etnisk oprindelse', 'Handicap', 'Ytringsfrihed' mm.

Om ikke-diskrimination og ligebehandling - tema fra kurset Menneskerettigheder som dimension i pædagogprofessionen

Her findes pdf-versioner af de powerpointshows Kirsten Precht tog udgangspunkt i i sit oplæg Ikke-diskrimination og ligebehandling med udgangspunkt i ligestilling af kvinder og mænd,herunder hendespræsentation af principperne ikke-diskrimination og ligebehandlingsamtSanna sagen, der omhandler diskrimination af mandlige pædagoger:

Relevante love om forbud mod kønsdiskrimination og fremme af kønsligestilling:

  • Ligebehandlingsloven – Loven gælder bredt på arbejdsmarkedet, herunder mellem arbejdsgiver og ansatte.

  • Ligestillingsloven - Loven gælder bredt i samfundet, undtagen på arbejdsmarkedet.

Ligebehandlingsnævnet - afgørelser og nyheder:

Ligebehandlingsnævnet træffer afgørelse om diskrimination efter en række love, herunder lovene om kønsdiskrimination. En klage behandles på skriftligt grundlag, og sagsbehandlingen er gratis.

Her kan du læse alle nyheder, pressemeddelelser og nyhedsbreve, som er publiceret af Ligebehandlingsnævnet.

3 afgørelser fra Ligebehandlingsnævnet:

- fra Kirstens Prechts oplæg

Disse udvalgte kendelser kan være interessante, da de omhandler afgørelser i henhold til ligebehandlingsloven og ligestillingsloven på daginstitutions- og skoleområdet:

Materialer fra eksterne kilder

Undervisningsministeriet:

Denne rapport fra udvalget om ligestilling i dagtilbud og uddannelse anbefaler større bevidsthed om køn og ligestilling:

Link til rapporten findes nederst på den side, du kommer ind på (s.1-11 + 24-29 omhandler daginstitutionsområdet).

Materialer om privatlivs- og databeskyttelse:

På hjemmesiden 'Digitale Unge' kan du få overblik over dansk og international viden og aktiviteter med særlig fokus på børn og unges private og offentlige liv på internettet. Du kan også finde links til relevante undervisningsmaterialer:

Denne guide til unge om menneskerettigheder på internettet er udvikletGuiden er udgivet af Medierådet for Børn og Unge i samarbejde medInstitut for Menneskerettigheder, Forbrugerrådet Tænk, Digital Identitet, Danish Science Factory og Børnerådet:

Digital Dialog er et initiativ fra en række organisationer som arbejder med børn og unge. Digital Dialog er et forsøg på, at det bliver lettere for skoler, at sætte den digitale kultur og trivsel på dagsordenen. Initiativet består blandt andet af værktøjer og inspiration til at involvere ledere, lærere, pædagoger, elever og forældre:

Børnekonventionen i børnevenlig udgave:

Institut for Menneskerettigheders rådgivning

Ligebehandlingsrådgivningen:

Instituttets ligebehandlingsafdeling har en rådgivning, hvor du kan få råd og bistand, hvis du føler dig udsat for diskrimination på baggrund af dit køn, din race eller din etniske oprindelse: