Nyhed

Specialrapportør kritiserer forhold for grønlændere i Danmark

FN's specialrapportør for oprindelige folks rettigheder
Grønlændere i Danmark oplever racisme og diskrimination, fastslår FN’s specialrapportør og anbefaler styrket statslig indsats for at fremme ligebehandling. Institut for Menneskerettigheder bakker op.

Grønlændere i Danmark udsættes i høj grad for diskrimination og racisme i mødet med danske myndigheder. Det fastslår FN’s Specialrapportør for oprindelige folks rettigheder, José Francisco Cali Tzay, i sin rapport om Grønland og Danmark, som netop er udkommet.

På den baggrund anbefaler specialrapportøren blandt andet, at Danmark laver en koordineret indsats til fremme af lige muligheder for grønlændere i Danmark. Institut for Menneskerettigheder bakker op om kritikken og anbefaler ligeledes, at Danmark styrker indsatsen for ligebehandling af grønlændere i Danmark og beskyttelsen af dem som oprindeligt folk. 

Danmark svigter sine forpligtelser 


Ifølge Institut for Menneskerettigheder bør regeringen udarbejde en handlingsplan for at sikre ligebehandling af grønlændere i Danmark og beskyttelsen af dem som oprindeligt folk. Instituttet anbefaler også, at regeringen opretter en statslig enhed, som kan sikre koordineringen af statens indsats for grønlændere i Danmark.

”Danmark svigter sine forpligtigelser, når grønlændere i Danmark udsættes for diskrimination. Grønlændere i Danmark nyder en særlig beskyttelse i kraft af ILO’s konvention om oprindelige folk. Konventionen forpligter den danske stat til at sikre, at grønlændere kan uddanne sig, arbejde og møde danske myndigheder uden at blive mødt med diskrimination og forskelsbehandling,” siger Maria Ventegodt, national chef på Institut for Menneskerettigheder.



Grønlandske børn bør anbringes i grønlandske familier
 

I rapporten udtrykker specialrapportøren desuden stor bekymring for, at grønlandske børn i langt højere grad end danske bliver fjernet af danske myndigheder, og at de anbringes i danske familier, der ikke taler grønlandsk eller kender grønlandsk kultur. Børnene risikerer at miste deres identitet som grønlændere.  På den baggrund anbefaler han, at lovgivning vedrørende anbringelser oversættes til grønlandsk, at børnene så vidt muligt anbringes i grønlandske familier, så de ikke mister deres oprindelige sprog, kultur og deres oprindelige identitet.

I rapporten refererer han til et notat, hvor Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Social‐ og Ældreministeriet tydeliggør, at danske myndigheder i overensstemmelse med ILO’s konvention om oprindelige folk, er forpligtede til at beskytte den grønlandske kultur og identitet. Det betyder blandt andet, at danske myndigheder skal sikre særlig støtte og kompensation til grønlandske familier med henblik på at sikre børnenes trivsel og udvikling i hjemmet. 


Menneskeretligt fokus i historisk udredning

Opgør med de historiske krænkelser er også centralt i specialrapportørens rapport. 

På linje med Institut for Menneskerettigheder og Grønlands Råd for Menneskerettigheder anbefaler specialrapportøren, at den historiske udredning af relationen mellem Danmark og Grønland fra anden verdenskrig og til i dag får et menneskeretligt fokus.  

Han anbefaler også, at den uvildige undersøgelse af spiralsagen, som blev igangsat i juni, udvides til også at inkludere spiralopsætninger foretaget uden samtykke efter 1991 og frem til dag.

Diskrimination af grønlandske studerende i Danmark

At mange grønlændere oplever diskrimination og forskelsbehandling i mødet med det danske samfund er dokumenteret i flere undersøgelser. 

I danske studiemiljøer oplever to ud af tre grønlandske studerende at blive mødt med fordomme, mens hver femte oplever negativ forskelsbehandling. Det viser ny undersøgelse fra Institut for Menneskerettigheder, hvor instituttet blandt andet anbefaler, at nutidige forhold i Grønland bør fylde mere i fagene dansk og samfundsfag i grundskolen. 

Mere undervisning er også blandt specialrapportørens anbefalinger. Specifikt anbefaler han, at grønlandsk historie, kultur, videnskab og verdenssyn fylder mere på skemaet i de danske skoler.