Menneskerettigheder som dimension i socialrådgiverprofessionen

Her finder du de materialer, du skal bruge til forberedelse til kurset "Menneskerettigheder som dimension i ocialrådgiverprofessionen".

Kære deltager!

Vi har sammensat en forberedelsespakke, der introducerer en række af de emner, som vi skal beskæftige os med på kurset. Pakken vil dels give dig en introduktion til menneskerettigheder generelt og dels give eksempler på undersøgelser og læringsmateriale målrettet socialrådgiverprofessionen, som behandler forskellige aspekter af menneskerettighederne. Inden kurset vil vi derfor bede dig om at orientere dig i materialet.

Får du spørgsmål under din forberedelse, så noter dem gerne og tag dem med på kurset.

  • Animationsfilmen ”Menneskerettigheder – kort fortalt” (varighed af ca. 7 min)
  • Rapporten ”Undervisning i menneskerettigheder på socialrådgiveruddannelsen”
  • Folderen ”Inspiration til ligebehandling i kommunale serviceydelser”
  • Rapporten ”Hjemløse borgeres rettigheder i kommunerne”
  • Projektsiden ”Menneskerettigheder i kommunerne”
  • Rapporten ”Retssikkerhed i kommunerne”
  • Rapporten ”Beskyttelse af børn – Overgrebspakkens implementering i kommunerne”
  • Statusrapporten ”Menneskerettigheder i Danmark – status 2016-17”

Vi vurderer, at du sammenlagt må påregne 2-3 timer til forberedelse.

 

1 FILM ”MENNESKERETTIGHEDER – KORT FORTALT”

Start med at se denne film, som er udarbejdet af Institut for Menneskerettigheder. Den introducerer til menneskerettigheder generelt samt til de centrale menneskerettighedsprincipper, -systemer og -mekanismer.

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør

 

 

2 RAPPORTEN "UNDERVISNING I MENNESKERETTIGHEDER PÅ SOCIALRÅDGIVERUDDANNELSEN"

I rapporten har Institut for Menneskerettigheder undersøgt, i hvilket omfang menneskerettigheder, herunder ikke-diskrimination og ligebehandling, er en del af det officielle curriculum og undervisningen på socialrådgiveruddannelsen. Undersøgelsen af det officielle curriculum viser, at ’menneskerettigheder’ ikke er nævnt nogen steder, mens ’rettigheder’ og ’konventioner’ nævnes få gange. Undervisning i menneskerettigheder og de dertilhørende principper er således sparsomt repræsenteret på socialrådgiveruddannelsen.

 

 

3 FOLDEREN ”INSPIRATION TIL LIGEBEHANDLING I KOMMUNALE SERVICEYDELSER”

I dette katalog finder du nogle hverdagseksempler på, hvordan ligebehandling er omsat til konkrete kommunale tilbud, som derfor er blevet bedre og kan anvendes af flere. Når kommunerne tænker i ligebehandling, kan flere få gavn af de kommunale tilbud, og flere borgere vil føle sig velkomne og inkluderede.

4 RAPPORTEN ”HJEMLØSE BORGERES RETTIGHEDER I KOMMUNERNE”

Undersøgelsen af hjemløse borgeres rettigheder i kommunerne er udarbejdet som led i Institut for Menneskerettigheders arbejde med at kortlægge, hvordan menneskerettighederne i praksis gennemføres på de områder, der administreres af kommunerne. Hjemløshed er et komplekst problem, der ikke alene handler om mangel på bolig, men ofte er forbundet med mange andre sociale problemer, der forudsætter en bredere indsats.

 

Rapporten er lang, så læs bare kapitel 1, 4 og 5 og orientér dig evt. i konklusioner og anbefalinger i de øvrige kapitler.

 

5 PROJEKTSIDEN ”MENNESKERETTIGHEDER I KOMMUNERNE”

En meget stor del af den menneskeretlige beskyttelse gennemføres i praksis af kommunerne. De kommunale beslutningstagere og forvaltninger er imidlertid ikke vant til at tænke deres arbejde i en menneskeretlig ramme. Institut for Menneskerettigheder har gennem projektet ”Menneskerettigheder i kommunerne” kortlagt, hvordan menneskerettighederne fungerer i love og vejledninger, der regulerer den kommunale virksomhed, og hvordan borgerne oplever deres rettigheder i praksis.

 

6 RAPPORTEN ”RETSSIKKERHED I KOMMUNERNE”

Rapporten er en undersøgelse af retssikkerhed i kommunerne med fokus på kommunernes menneskeretlige forpligtelser og borgernes møde med kommunen i sociale sager.

 

Læs ”Sammenfatning og anbefalinger”, ”Del 1. Den menneskeretlige ramme” og orienter dig evt. i ”Del 2. Spørgeskemaundersøgelse: Udsatte borgeres møde med kommunen”.

7 RAPPORTEN ”BESKYTTELSE AF BØRN – OVERGREBSPAKKENS IMPLEMENTERING I KOMMUNERNE”

I denne analyse vurderes fordele og udfordringer ved at indføre meget præcise og konkrete standarder, eller rettigheder, til børn, som det er sket med Overgrebspakken. Rapporten belyser menneskerettens principper og krav til staten i forhold til beskyttelse af børn. Disse forpligtelser omfatter også de kommunale forvaltninger. Endvidere beskrives forvaltningernes erfaringer med at gennemføre Overgrebspakken.

 

Læs resuméet samt kapitel 2 ”Menneskeretten”.

 

8 STATUSRAPPORT OM ”MENNESKERETTIGHEDER I DANMARK 2016-17”

Institut for Menneskerettigheder udgiver årligt en statusrapport, der giver et indblik i menneskerettighedssituationen i Danmark. Vi har udvalgt nogle kapitler, der er særligt relevante for socialrådgiverprofessionen, som du kan orientere dig i.

  • Kapitel 4: Børn
  • Kapitel 6: Etnisk oprindelse
  • Kapitel 10: Handicap
  • Kapitel 11: Kønsligestilling
  • Kapitel 13: Religion
  • Kapitel 15: Retten til bolig

 

 

9 MENNESKERETTIGHEDERNES RELEVANS FOR DIN UNDERVISNING

Det er afgørende for os, at du finder kurset relevant for dit daglige arbejde. Vi beder dig derfor inden kurset overveje, hvordan menneskerettigheder er relevant for dit daglige virke som uddanner af socialrådgivere – eller hvordan de måske kan blive mere relevant. Vi ønsker med kurset at diskutere muligheder, dilemmaer og problemstillinger i forhold til menneskerettigheder som en dimension i socialrådgiverprofessionen, så tag endelig eksempler på tematikker med på kurset.

 

God fornøjelse med forberedelsen. Vi glæder os til at se dig!