Menneskerettigheder som dimension i pædagogprofessionen

Her finder du de materialer, du skal bruge til forberedelse til kurset "Menneskerettigheder som dimension i pædagogprofessionen".

Kære deltager!

Vi har sammensat en forberedelsespakke, der introducerer en række af de emner, som vi skal beskæftige os med på kurset. Pakken vil dels give dig en introduktion til menneskerettigheder generelt og dels give eksempler på digitalt læringsmateriale målrettet til pædagog- og lærerstuderende, som behandler forskellige aspekter af menneskerettighederne. Inden kurset vil vi derfor bede dig om at orientere dig i materialet.

Får du spørgsmål under din forberedelse, så noter dem gerne og tag dem med på kurset.

Pakken består af følgende:

  • Animationsfilmen Menneskerettigheder – kort fortalt (varighed af ca. 7 min)
  • Rapporten Undervisning i menneskerettigheder på pædagoguddannelsen
  • Animationsfilmen Børnekonventionen
  • Videointerview med seniorrådgiver Cecilia Decara om børns rettigheder og vilkår i Danmark (varighed af ca. 5 min)
  • Link til digitale læringsmaterialer for professionsuddannelserne
  • Statusrapport 2016-17 Menneskerettigheder i Danmark

Vi vurderer, at du sammenlagt må påregne 2-3 timer til forberedelse.

1 FILM ”MENNESKERETTIGHEDER – KORT FORTALT”

Start med at se denne film, som er udarbejdet af Institut for Menneskerettigheder. Den introducerer menneskerettigheder generelt, de centrale menneskerettighedsprincipper, -systemer og –mekanismer.

2 RAPPORTEN "UNDERVISNING I MENNESKERETTIGHEDER PÅ PÆDAGOGUDDANNELSEN"

Rapporten indeholder resultater fra en undersøgelse af undervisning i menneskerettigheder på pædagoguddannelsen. Undersøgelsen viser overordnet at pædagoguddannelsens curriculum stiller krav til undervisning i de menneskeretlige forpligtelser, men i langt mindre grad til ligebehandling og ikke-diskrimination i forhold til etnicitet, religion og tro, alder og handicap. Samtidig savnes en mere systematisk behandling af menneskerettighederne herunder ikke-diskrimination og ligebehandling i relation til de forpligtelser, der er til den pædagogiske praksis.

3 BØRNS RETTIGHEDER

De følgende videoer giver et indblik i børns rettigheder og børnekonventionen, som Danmark har forpligtet sig på. Den første video er en kort introduktion til børnekonventionen målrettet aldersgruppen 13-15 år. Den anden video tager fat i nogle af de områder, hvor der er grund til at være særligt opmærksom på, om Danmark lever op til sine forpligtelser i forhold til børns rettigheder.

En kort film målrettet 7-9. klasse med en kort introduktion til børnekonventionen:

Videointerview med Seniorrådgiver Cecilia Decara, der giver sin vurdering af nogle hovedproblemstillinger indenfor danske børns vilkår og rettigheder:

4 DIGITALE LÆRINGSMATERIALER

På de følgende links finder du noget af det digitale læringsmateriale, som instituttet tilbyder på sin hjemmeside. For professionsuddannelserne har instituttet udarbejdet fem e-læringsforløb, hvor de studerende gennem korte præsentationer, øvelser og quizzer får viden om menneskerettighederne og bliver udfordret til at reflektere over og tage stilling til centrale dilemmaer.

I menuen til venstre på sitet finder du links til de andre forløb for professionsuddannelserne.

5 STATUSRAPPORT OM MENNESKERETTIGHEDER I DANMARK 2016-17

Institut for Menneskerettigheder udgiver årligt en statusrapport, der giver et indblik i menneskerettighedssituationen i Danmark. Vi har udvalgt nogle kapitler, der er særligt relevante for pædagogprofessionen: kap. 4 Børn, kap. 6 Etnisk oprindelse, kap. 10 Handicap, Kap. 11 Kønsligestilling, kap. 13 Religion og kap. 17 Uddannelse.

6 MENNESKERETTIGHEDERNES RELEVANS FOR DIN UNDERVISNING

Det er afgørende for os, at du finder kurset relevant for dit daglige arbejde. Vi beder dig derfor inden kurset overveje, hvordan menneskerettigheder er relevant for dit daglige virke som pædagoguddanner – eller hvordan de måske kan blive mere relevant. Vi ønsker med kurset at diskutere muligheder, dilemmaer og problemstillinger i forhold til menneskerettigheder som en dimension i pædagogprofessionen, så tag endelig eksempler på tematikker med på kurset.

God fornøjelse med forberedelsen. Vi glæder os til at se dig!