Menneskerettigheder som dimension i lærerprofessionen

Her finder du de materialer, du skal bruge til forberedelse til kurset "Menneskerettigheder som dimension i lærerprofessionen".

Kære deltager!

Vi har sammensat en forberedelsespakke, der introducerer en række af de emner, som vi skal beskæftige os med på kurset. Pakken vil dels give dig en introduktion til menneskerettigheder generelt og dels give eksempler på e-læringsmaterialer målrettet til lærerstuderende og elever i grundskolen, som behandler forskellige aspekter af menneskerettighederne. Inden kurset vil vi derfor bede dig om at orientere dig i materialet.

Får du spørgsmål under din forberedelse, så noter dem gerne ned og tag dem med på kurset.

Pakken består af følgende:

  • Animationsfilmen ”Menneskerettigheder – kort fortalt” (varighed af ca. 7 min)
  • Rapporten Menneskerettigheder på skoleskemaet, kort udgave
  • Introduktion til specialiseringsmodul om menneskerettigheder på læreruddannelsen + en kort video
  • Link til e-læringsmaterialer for lærerstuderende og grundskole
  • Statusrapport 2015-16 om uddannelse

Vi vurderer, at du sammenlagt må påregne 2-3 timer til forberedelse.

 

1 FILM ”MENNESKERETTIGHEDER – KORT FORTALT”

Start med at se denne film, som er udarbejdet af Institut for Menneskerettigheder. Den introducerer menneskerettigheder generelt, de centrale menneskerettighedsprincipper, -systemer og –mekanismer.

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør

 

 

2 RAPPORTEN "MENNESKERETTIGHEDER PÅ SKOLESKEMAET"

Rapporten indeholder resultater fra en undersøgelse af undervisning i menneskerettigheder på læreruddannelsen og i folkeskolen. Undersøgelsen er udarbejdet af Institut for Menneskerettigheder i samarbejder med Danmarks Lærerforening. Undersøgelsens anbefalinger er centrale for de tematikker, som vi har valgt at tage op på kurset, bl.a. hvad det vil sige at undervise OM, GENNEM og TIL menneskerettigheder.

 

 

3 SPECIALISERINGSMODUL PÅ LÆRERUDDANNELSEN OM MENNESKERETTIGHEDER

Institut for Menneskerettigheder har i samarbejde med lektorer fra læreruddannelserne på UCsyd, UC Absalon, UC Metropol og UCC udviklet et specialiseringsmodul som kan udbydes på læreruddannelsen. Følg linket og få en kort beskrivelse af modulet og se videoen, hvor underviser og studerende fra UCC fortæller om erfaringer med modulet.

 

4 E-LÆRINGMATERIALER

På de følgende links finder du nogle af de e-læringsmaterialer som instituttet tilbyder på sin hjemmeside. Særligt for lærerstuderende har instituttet udarbejdet fire e-læringsforløb, hvor de studerende gennem korte præsentationer, øvelser og quizzer får viden om menneskerettighederne og bliver udfordret til at reflektere over og tage stilling til centrale dilemmaer.

I menuen til venstre på sitet er links til de tre andre forløb for lærerstuderende

Til grundskolen findes en stor samling af e-læringsmaterialer. Nedenfor har vi udvalgt nogle få eksempler, men gå også gerne selv på opdagelse på siden her.

Formålet med materialet Forskel på folk er at styrke kendskabet til FNs børnekonvention i skolen ved at fokusere på børns rettigheder i en dansk kontekst. Materialet til indskolingen søger gennem forskellige øvelser at omsætte principperne for menneskerettigheder og ligebehandling til børnenes virkelighed.

Materialet Demokrati fordi sætter fokus på menneskerettigheder og demokratisk dannelse gennem viden og konkrete øvelser til indskoling, mellemtrin og udskoling. Linket her er til inspirationsmaterialet for mellemtrinnet, der bl.a. arbejder med medborgerskab og demokrati i de nære relationer.

Materialet Drop Diskrimination belyser diskrimination, fremmedhad og intolerance. Det består dels af en vidensbank med introduktion til centrale begreber og rettigheder og dels af en øvelsesbank med forslag til aktiviteter, hvor eleverne selv skal reflektere og agere i forhold til forskellige dilemmaer.

Se også animationsfilmen til 7.-9. klasse om børnekonventionen med konkrete eksempler på børns rettigheder og pligter:

 

 

5 STATUSRAPPORT OM UDDANNELSE

Denne delrapport behandler nogle af de menneskeretlige udfordringer på uddannelsesområdet, som Danmark står over for. Udfordringerne er udvalgt af Institut for Menneskerettigheder, fordi de i) har betydning for mange borgeres uddannelsesvalg og kompetencer eller ii) rammer nogle grupper i uddannelsessystemet særligt hårdt.

 

6 MENNESKERETTIGHEDERNES RELEVANS FOR DIN UNDERVISNING

Det er afgørende for os, at du finder kurset relevant for dit daglige arbejde. Vi beder dig derfor inden kurset overveje, hvordan menneskerettigheder er relevant for dit daglige virke som læreruddanner – eller hvordan de måske kan blive mere relevant. Vi ønsker med kurset at diskutere muligheder, dilemmaer og problemstillinger i forhold til menneskerettigheder som en dimension i lærerprofessionen, så tag endelig eksempler på tematikker med på kurset.

 

God fornøjelse med forberedelsen. Vi glæder os til at se dig!