Ligebehandling og ikke-diskrimination i pædagogprofessionen med særligt fokus på etnicitet og religion

Her finder du de materialer, du skal bruge til forberedelse til kurset ”Ligebehandling og ikke-diskrimination i pædagogprofessionen med særligt fokus på etnicitet og religion”.

Vi har sammensat en forberedelsespakke, der introducerer de emner, som vi skal beskæftige os med på kurset. Pakken vil dels give dig en kort introduktion til menneskerettigheder generelt og dels give eksempler på undersøgelser og læringsmateriale målrettet pædagogprofessionen, som behandler forskellige aspekter af menneskerettighederne. Inden kurset vil vi derfor bede dig om at orientere dig i materialet.

Opstår der spørgsmål under din forberedelse, så noter dem gerne og tag dem med på kurset.

Pakken består af følgende:

  • Animationsfilmen ”Menneskerettigheder – kort fortalt” (varighed af ca. 7 min.)
  • Statusrapporten ”Menneskerettigheder i Danmark – status 2016-17”
  • Siden ”Hadefulde ytringer på Facebook”
  • Rapporten ”Ekstrem social kontrol”
  • Filmen ”Dukketesten” (varighed af ca. 12 min.)

Vi vurderer, at du sammenlagt må påregne 2-3 timer til forberedelse.

 

1 FILM ”MENNESKERETTIGHEDER – KORT FORTALT”

Start med at se denne film, som er udarbejdet af Institut for Menneskerettigheder. Den introducerer til menneskerettigheder generelt samt til de centrale menneskerettighedsprincipper, -systemer og -mekanismer.

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør

 

 

2 STATUSRAPPORT OM ”MENNESKERETTIGHEDER I DANMARK 2016-17”

Institut for Menneskerettigheder udgiver årligt en statusrapport, der giver et indblik i menneskerettighedssituationen i Danmark. Rapporten indeholder bl.a. kapitler om etnisk oprindelse og religion. Se kapitel 6 og 13.

 

 

3 FOLDEREN ”INSPIRATION TIL LIGEBEHANDLING I KOMMUNALE SERVICEYDELSER”

I dette katalog finder du nogle hverdagseksempler på, hvordan ligebehandling er omsat til konkrete kommunale tilbud, som derfor er blevet bedre og kan anvendes af flere. Når kommunerne tænker i ligebehandling, kan flere få gavn af de kommunale tilbud, og flere borgere vil føle sig velkomne og inkluderede.

4 SIDEN “HADEFULDE YTRINGER PÅ FACEBOOK"

De sociale medier har gjort, at flere kan komme til orde og deltage i den offentlige debat. Ny rapport viser dog, at hver syvende kommentar er hadefuld og det gør, at mange afholder sig fra at bruge deres ytringsfrihed og deltage i debatten. Siden opsummerer konklusionerne fra vores udgivelse om hadefulde ytringer på Facebook.

 

5 RAPPORTEN ”EKSTREM SOCIAL KONTROL”

Rapporten ser på det forhold, at unge – især kvinder – adfærdsreguleres for at beskytte familiens ære. Vi anvender begrebet om de former for kontrol og sanktioner, unge udsættes for, når disse kolliderer med eller overskrider de rettigheder, børn og unge har i Danmark ifølge menneskeretten og dansk ret.

6 FILMEN ”DUKKETESTEN”

I kortfilmen "Dukketesten" skal 41 brune, danske børn i alderen fire til otte år vælge den flotteste dukke. Næsten alle vil have den hvide dukke. Filmen blev udgivet i anledning af 60-året for Verdenserklæringen om Menneskerettighederne. Instituttet ser filmen "Dukketesten" som et oplæg til debat der kan indgå i et undervisningsforløb.

7 MENNESKERETTIGHEDERNES RELEVANS FOR DIN UNDERVISNING

Det er afgørende for os, at du finder kurset relevant for dit daglige arbejde. Vi beder dig derfor inden kurset overveje, hvordan menneskerettigheder er relevant for dit daglige virke som uddanner af pædagoger – eller hvordan de måske kan blive mere relevante. Vi ønsker med kurset at diskutere muligheder, dilemmaer og problemstillinger i forhold til menneskerettigheder som en dimension i pædagogprofessionen, så tag endelig eksempler på tematikker med på kurset.

God fornøjelse med forberedelsen. Vi glæder os til at se dig!