Uddannelse
NØGLETAL
Uddannelsesgrad
69 % af homo- og biseksuelle ...
85 % af heteroseksuelle ...
... i alderen 30-40 år har en kompetencegivende uddannelse i 2020.
Kilde: Institut for Menneskerettigheders egne beregninger på baggrund af SHILD (2020).
Trivsel i grundskolen
35 % af LGBT+-elever i grundskolen ...
15 % af øvrige elever i grundskolen ...
... har lav generel trivsel.
Andel af respondenter, der scorer lavt (0-9) på WHO-5 trivselsindeks
Kilde: Greve m.fl. (2024)
Seksualundervisning
ca. 83.000 eller 31 % af eleverne på ungdomsuddannelser modtager ikke obligatorisk seksualundervisning.
Kilde: Elevtal fra Børne- og Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik (2022)
- Seksualundervisning i gymnasiet er gjort obligatorisk fra skoleåret 2023/2024.
- Særligt mandlige homo- og biseksuelle i alderen 30-40 år sakker bagud i uddannelsessystemet. 61 % af homo- og biseksuelle mænd har en kompetencegivende uddannelse, mens det for heteroseksuelle mænd er 83 %.
- LGBT+-elever har generelt dårligere trivsel på tværs af uddannelsestype end øvrige elever. I grundskolen og på ungdomsuddannelserne er det mere end hver tredje LGBT+-elev, der har lav generel trivsel.
- Op mod 83.000 elever modtager ikke obligatorisk seksualundervisning på deres ungdomsuddannelse. Der mangler obligatorisk seksualundervisning på erhvervsuddannelserne, den forberedende grunduddannelse (FGU) og de særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser for unge med særlige behov (STU).
Redaktion afsluttet august 2023
Uddannelse åbner ikke blot døren til arbejdsmarkedet. Uddannelse åbner også døren til sociale netværk og almenmenneskelig læring og dannelse. Om man gennemfører en uddannelse, afgøres af mange faktorer, blandt andet den studerendes faglige og sociale kompetencer, det sociale liv på uddannelsen og læringsmiljøet. På den lange bane har uddannelse betydning for fremtidig beskæftigelse, indkomst samt trivsel og helbred.
69 % af homo- og biseksuelle i alderen 30-40 år har en kompetencegivende uddannelse, hvilket er noget lavere end den øvrige heteroseksuelle befolkning (85%). Blandt homo- og biseksuelle mænd er det langt færre (ca. 61 %), der har en kompetencegivende uddannelse.
Homo- og biseksuelle falder lidt oftere fra deres uddannelse, og de angiver oftere, at det skyldes forhold, der relaterer sig til deres personlige eller mentale trivsel. Der er ingen tal for frafald blandt transkønnede og nonbinære personer på uddannelserne.
Uddannelses-grad
"Jeg er den første i min familie, der får en lang videregående uddannelse, så det føles som at sparke en dør ind. Det føles samtidig meget privilegeret, fordi uddannelse har mange positive afledte effekter."
- Emily (LGBT+-person)
Ofte reflekterer voksne LGBT+-personer over deres seksuelle orientering eller kønsidentitet allerede i grundskolealderen. Langt flere i den yngre del af befolkningen identificerer sig i dag som LGBT+-personer. Blandt unge mellem 15 og 25 år tilhører 13,3 procent tilhører LGBT+-gruppen, hvilket svarer til ca. 105.000 unge. Det betyder, at der i hver grundskoleklasse i gennemsnit er to til tre LGBT+-elever.
En rapport fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) tegner et bekymrende billede af LGBT+-elevers trivsel i skolen. Rapporten viser, at en betydeligt større andel af LGBT+-elever har lav generel trivsel sammenlignet med andre elever. I grundskolen oplever 35 % af LGBT+-elever lav generel trivsel, mens tallet for øvrige elever er 15 %.
Rapporten viser også, at mistrivslen følger LGBT+-eleverne ind på ungdomsuddannelserne. Hver femte LGBT+-elev i gymnasiet oplever, at de ikke kan være sig selv, mens over halvdelen af transpersoner på erhvervsskoler skjuler deres identitet. For transpersoner og nonbinære på tværs af uddannelsestyper er trivselsudfordringer endnu mere udpræget, hvor op mod 50 % har lav generel trivsel.
Eleverne angiver et utrygt skolemiljø og frygt for mobning som de primære årsager til deres mistrivsel. Forskning peger desuden på, at mobning øges i utrygge sociale miljøer, og at konsekvenserne er store. Mobning i barndommen øger risikoen for både angst, depression og selvmord senere i livet, samtidig med at lav mental trivsel øger risikoen for at blive udsat for mobning.
Og noget tyder på, at der også kan mangle rollemodeller for elever i grundskolen. Ca. 40 % af de adspurgte LGBT+-lærere svarer i en undersøgelse udført af Institut for Menneskerettigheder, at de er "ret lukkede" eller "lukkede" om deres seksuelle orientering eller kønsidentitet overfor deres elever - også selvom de måske er åbne over for familie, venner og kolleger. Mange lærere angiver, at ord som "bøsse", "homo" og lignende hyppigt bruges som skældsord blandt eleverne.
I en kvalitativ undersøgelse blandt 14 personer med variationer i kønskarakteristika (herunder interkønnede) beretter størstedelen af interviewpersonerne, at de i skolen har oplevet mobning, der var rettet mod deres krop og kønskarakteristika, og at mobningen har haft alvorlige psykiske følger.
Trivsel i grundskolen
"Jeg synes, det er vildt vigtigt, at der er undervisning i køn, normer og seksualitet. Både for at forebygge diskrimination og skabe forståelse. Det burde være en fast del af skoleskemaet."
- Ciliane (LGBT+-person)
Seksualundervisning er et vigtigt rettigheds- og dannelsesområde for unge, der kan sikre dem både viden om køn, krop og seksualitet og styrke deres handlekompetence i forhold til sundhed, rettigheder, trivsel og seksualitet.
Siden 1970 har seksualundervisning været obligatorisk i folkeskolen. Faget er dog timeløst, hvorfor det skal integreres i skolens øvrige fag og prioriteres af den enkelte skoleleder. En undersøgelse af grundskolens seksualundervisningsindsats fra 2019 bekræfter, at der stadig er udfordringer med at få prioriteret seksualundervisningen i grundskolen, både når det gælder ansvarsfordeling, omfang og kvalitet.
Flere unge vokser op i regnbuefamilier eller identificerer sig selv som LGBT+-personer, hvorfor både forskellige familieformer, kønsudtryk og kønsidentiteter bør afspejles i seksualundervisningen. Blot 17 % af de adspurgte unge i LGBT+ Danmarks grundskoleundersøgelse svarer, at de i seksualundervisningen har lært om forskellige seksuelle orienteringer i seksualundervisningen, mens endnu færre (5%) har lært om forskellige kønsidentiteter.
I alt er ca. 270.000 unge indskrevet på en ungdomsuddannelse. Af dem går ca. 83.000 elever, svarende til 31 %, på en ungdomsuddannelse, hvor de i løbet af deres uddannelse ikke får seksualundervisning.
Seksualitet og seksuel sundhed har siden 2014 været et obligatorisk undervisningsemne på erhvervsuddannelsernes grundforløb (GF1). Undervisningen er kun målrettet de unge, der påbegynder en erhvervsuddannelse umiddelbart efter 9. eller 10. klasse og ikke den store gruppe af unge, der først begynder på en erhvervsuddannelse senere via grundforløbets anden del (GF2).
Fra skoleåret 2023/2024 bliver seksualundervisning obligatorisk i gymnasierne. Undervisningen skal blandt andet komme ind på emner som samtykke, grænser, prævention og sexsygdomme. Kønsidentitet som emne er ikke nævnt. Der er endnu ikke indført obligatorisk seksualundervisning på de øvrige ungdomsuddannelser.
Seksual- undervisning
- Greve, J., Andersen, D., B., Nicolajsen, J., S., Kolodziejczyk, C. (2024). LGBT+-elevers trivsel og mentale sundhed samt oplevelser af mobning, vold, chikane og diskrimination – En kortlægning for grundskolen, ungdomsuddannelserne og FGU-institutionerne. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
- Greve, J., Østergaard, S. V., Andersen, M., & Thomsen, M. K. (2022). Kortlægning af homo- og biseksuelles samt trans- personers levevilkår og samfundsdeltagelse. VIVE Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
- Juhl, N. L. (red.). Stop diskrimination i skolen LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i grundskolen. LGBT+ ungdom og LGBT+ Danmark.
- Martin, H. M., & Thomsen, M. K. (2021). Interkøn. En kvalitativ undersøgelse af erfaringer med variationer i kønskarakteristika. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
- Følner, B., Jensen, M. K. & Larsen, T. N. (2019). Evaluering af sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab. SSF.