Huse med vajende vinpel Foto: Colourbox

Ejendomsret og skat

Retten til ejendom er en menneskeret, og der stilles høje krav til retssikkerheden ved indgreb i ejendomsretten.

Retten til ejendom er en menneskeret. Ejendomsretten er beskyttet af artikel 1 i den første tillægsprotokol til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og grundlovens § 73.

Ejendomsretten indebærer blandt andet, at hverken borgere eller virksomheder kan forpligtes til at afstå deres ejendom, medmindre det er nødvendigt af hensyn til en almen interesse og sker med lovhjemmel og mod fuldstændig erstatning. Når borgere eller virksomheder forpligtes til at afstå deres ejendom, er der tale om ekspropriation.

Ekspropriationsudvalget, der blev nedsat af Erhvervsministeriet i 2017, har fremhævet en række retssikkerhedsmæssige udfordringer ved det eksisterende system. Udvalget har foreslået, at der bliver indført en ny og samlet lov for ekspropriationsprocesser. Loven skal blandt andet sikre et enkelt klagesystem og gøre det lettere for borgere og virksomheder at forstå deres rettigheder ved ekspropriation.

Bøder og konfiskation af ejendele samt skatter og afgifter falder uden for ekspropriationsbegrebet, men hænger sammen med ejendomsretten. Når man ser på beskyttelsen af ejendomsretten i Danmark, er det derfor vigtigt at se på retssikkerheden på området.

Siden de foreløbige ejendomsvurderinger blev offentliggjort i efteråret 2023, er der i medierne blevet afdækket alvorlige fejl og mangler. De fejlagtige vurderinger udgør et retssikkerhedsmæssigt problem, og det svækker borgeres tillid til myndighederne og demokratiet, når borgere og offentlighed ikke kan få indsigt i grundlaget for skattemyndighedernes afgørelser. Skatteministeriet bør derfor sikre, at der er fuld gennemsigtighed om de algoritmer og vurderingsmodeller, der er anvendt til de foreløbige offentlige ejendomsvurderinger.

I januar 2023 opfordrede Højesteret Folketinget til at se på, hvordan der pålægges renter på skattekrav mod borgere og virksomheder. Hvis en tvist om et skattekrav ender ved domstolene, pålægges der renter på skattekravet under hele sagens behandling. Borgere eller virksomheder, der har en retssag mod skattemyndighederne, kan nemlig ikke under sagsbehandlingen deponere eller indbetale skattekravet, hvis det er skattemyndighederne, der har indbragt sagen for domstolene. Hvis skatteyderen ender med at tabe sagen ved domstolene, kan det ende med meget høje rentekrav. Det kan have en negativ indvirkning på borgeres og virksomheders adgang til at føre sager mod skattemyndighederne.

Indhold på siden